ממנגלת פיצה פצצה

 

אני רוצה להזמין אתכם למכירת ראש השנה של חברתי המוכשרת מיכל הקדרית

Michal

ואני מציינת זאת קבל עם ועדה, לא רק על שום עשרות הכלים שהעניקה לי ברוחב לב במתנה ("נו קרציה, קחי מה שאת רוצה") , אלא משום שחלק מהכלים המצולמים בבלוג הזה, כמו זה או זה הם  ש ל ה .

ומשזה נאמר, אני מצרפת את וואלה! האחרון בתקוה שתרוצו בהמונכם (לא לפני שרכשתם מתנות חג אצל הזכורה מעלה) ותמנגלו לכם פיצה- 

P10

אז מה מביא בן-אדם לגמוע מרחק של חמש שעות נסיעה, לשכור בית של מישהו אחר ולבלות שם שבוע?!

חשבתי על זה הרבה, בעיקר במשך הנסיעה הארוכה. כי לא אוהבת נסיעות ארוכות. התשובה שלי לעצמי היא 'יציאה מהשגרה'. אתה מגיע למקום אחר עם נופים וריחות אחרים, מנתק עצמך מהיומיום עטור הכביסות ואינספור הסידורים. ופתאום מרגיש שאתה נושם אחרת.

הבית ששכרנו באגם שאסטה, ממוקם באמצע היער. שום דבר מסביב חוץ מעצים. זה בית הנופש של זוג אחר, שהופך להיות לנו לבית נופש חד-פעמי. מסביב טבע, עצים והמון מים. אין אינטרנט. אין טלפון. אנחנו מבלים את הימים בזריקת אבנים למים (האיש יודע להקפיץ אותן, אנחנו רק להטביע), קצת סירה וקיאק, קצת הליכה וקצת בישול ביחד.

p8

הילדים רוצים פיצה. למה לא? המטבח ענקי. בטח כפול משלי, לא שזו בעיה גדולה. הם יושבים שלושתם ליד הדלפק הגבוה ולשים את הבצק. קמח עף לכל עבר. הקטקט מגלה שאם מוחאים כפיים, עוד יותר טוב, חתיכות בצק עפות. זה יכול להלחיץ אבל האמת היא, שזה מתנקה אח"כ במהירות מפתיעה.

P3

לא לדאוג.   בסוף זה נהיה לבצק. עם קצת עזרה..

P2

את הפיצות של היום הראשון, אני אופה בתנור, על גבי תבנית והן יוצאות סבירות. מה שחשוב- הילדים מאושרים.  ביום שאחרי, אני מחליטה לנסות לאפות אותן על הגריל הענקי והחדש שעומד במרפסת וזו הפיצה הכי שווה שאי פעם אפיתי!  בלי תנור, בלי אבן שמוט, בלי תוספות אנינות של גבינת עזים ושמן כמהין… רק רוטב אדום של ילדים, גבינ"צ, בצל, זיתים ופטריות.  הבצק שחום ופריך בתחתית בלי שמץ של 'קירשיות' אבל רך ומתמסר בחלקים האחרים ומה שחשוב- האמא מאושרת. 

P6

P14

 חשוב לפני שמתחילים!

* ברוב המנגלים, החום הישיר מלמטה יהיה חזק מדי ויכול לשרוף את תחתית הבצק בטרם הספיקה הפיצה להיות מה שהיא אמורה להיות. בכדי למגר את התופעה, רצוי להניח על המנגל רשת נוספת (אפילו כזו של תנור), ע"מ להגביה ולהפריד מעט בין הבצק ללהבות. אם הפיצה הראשונה נחרכת מעט- אל יאוש! הנמיכו את הלהבה ונסו להערים עוד רשת אחת. 

לבצק:

1 שקית שמרים יבשים= 1/2  2 כפיות (שזה כמעט שוה לשקית שמרית)

1/2  1 כוסות מים חמימים

1/2 כפית סוכר

4 כוסות קמח

1 כפית מעוגלת של מלח

4 כפות שמן-זית

מערבבים שמרים עם סוכר וחצי כוס של מים.

בידיים:  בקערה גדולה מערבבים קמח ומלח יחד. יוצרים גומה , שופכים את הנוזלים ומערבבים עם המזלג עד שמקבלים בצק 'מבולגן'. מעבירים למשטח נקי ומתחילים לאחד את הבצק. משנוצר גוש, מתחילים ללוש את הבצק (כל אחד בטכניקת הלישה שלו כי הרי לא נעבור על זה כאן ועכשיו), עד לקבלת בצק אחיד וחלק למראה.

במעבד מזון:  מערבבים קמח ומלח ומוסיפים תוך כדי פעולת המנוע את המים, השמרים ובסוף את שמן הזית. נותנים למכשיר ללוש את הבצק דקה נוספת. מוציאים למשטח נקי ולשים דקותיים עד לקבלת בצק רך וחלק.

משמנים במעט שמן- זית קערה גדולה. מגלגלים מעט את כדור הבצק בקערה, מכסים ומניחים במקום חמים לתפוח כשעה. אם יום חם בחוץ, אפשר להניח ליד הדלת ל30-40 דקות ואז לבדוק. הבצק אמור להכפיל את נפחו. דרך נוספת לבדיקת מוכנות הבצק, היא לתקוע בו אצבע אחת- אם החור שיצרה נשאר והבצק אינו 'קופץ' חזרה למעלה הוא מוכן. מחלקים ל4-5 חלקים, תלוי בגודל הרצוי של הפיצות.

רוטב עגבניות פשוט פשוט

2 שיני שום כתושות

4-5 כפות שמן- זית

מלח + 1 כפית סוכר

אורגנו יבש, בזיליקום טרי קצוץ 

1 קופסא קטנה של מיץ עגבניות או עגבניות מרוסקות או אפילו רסק עגבניות ואם מתעקשים על אנינות- עגבניות טריות, קלופות ומרוסקות

מאדים קלות את השום והמלח בשמן- הזית. לא משחימים שלא יהיה מריר.

מוסיפים את העגבניות ועשבי התיבול ומבשלים על אש קטנה. כמה?~! תלוי בכמות העגבניות. עד מתי? עד שהרוטב מסמיך ומקבל גוון בורדואי. אם משתמשים ברסק עגבניות, יש למלא את הקופסא הריקה במים, להוסיף לסיר ולערבב היטב. כשהרוטב מוכן- מקררים!

מחממים את הגריל ומשמנים את הרשת במסורת המנגל הרגילה- חצי בצל טבול במעט שמן. סוגרים מכסה ועוברים ל: הרכבת הפיצה:

מכינים גבינה צהובה מגוררת (או כל גבינה אחרת שרוצים) וירקות פרוסים דק. לוקחים את אחת מחתיכות בצק ומרדדים דק. מקמחים את המרדה בנדיבות ומעבירים את הבצק המרודד. לא חייב להיות עגול, זה בסדר.

רוטב. גבינה. ירקות.

מאד מועיל להעביר סכין גדולה מתחת לפיצה, רק בכדי לודא שמאומה לא נדבק… והופ.. 'מגלישים' לרשת. סוגרים את המכסה ונותנים לה להתאפות בין 6 ל-10 דקות, תלוי במנגל.  * ראו הערה למעלה!

P13

38 תגובות

מתויק תחת ביסים מהחיים, בצק, וואלה!, נסיעות וטיולים, פיצה פיצה, קטקטים במטבח

38 תגובות ל-“ממנגלת פיצה פצצה

    • הילה

      הו- ביקרתי אצלך- לא ממש יודעת איך הגעתי אבל היה כיף ורציתי להשאיר תגובה אבל היה נראה לי טפשי להשאיר בדיוק בהמלצה על בופה- אז אמרתי נחכה לפעם הבאה…

      • כבוד הוא לי :).
        מקווה שהפעם הבאה תהיה מתישהו בסופ"ש הקרוב, יש לי כבר רשימה אדירה של פוסטים בקנה, ומעט מדי זמן. בכל מקרה, הצילומים אצלכם משגעים (!!!!), וספציפית לגבי פיצה – דבר שאף פעם לא הצלחתי – זו בגריל \ ברביקיו \ מנגל נראית כאילו יצאה כרגע מתנור לבנים באיזו טרטוריה בטוסקנה…
        שאפו שוב !

  1. טלטלים

    אני בטרוף על פיצה כבר כמה שבועות- אולי עכשיו אכין לי אחת….
    המנגל- רעיון אדיר!
    טל

  2. פינגבק: שניה לפני הנפנוף… | סלונה

  3. סיוון

    הכנתי בתנור- יצא נפלא!!! אבל נשאר לי בצק (מה לעשות שרק שניים אוכלים..) מה עושים עם חצי מכמות הבצק שנשארה?

    • הילה

      את יכולה לשמור במקרר למחר וניתן גם להקפיא אבל הכי נחמד זה לעשות מזה פוקאצ'ה קטנה- פשוט לאפות את הבצק לא מאד דק, עם קצת טביעות אצבעות בפנים ושמן-זית ומלח גס או עשבי תיבול.
      ככה יש סנדויץ' למחר!

  4. ל

    יש מצב לקמח מלא? או שזה לא זה?

  5. עדי

    היי,
    רציתי לדעת האם ניתן להקפיא את הבצק..
    במידה וכן , כדאי להפשיר קודם ואז להכניס לתנור באופן רגיל או שצריך להתנהג אחרת עם הבצק?

    תודה,

  6. רן

    הילה שלום, אצלנו בבית פיצה היא מושא מחקר חשוב ביותר ולא מעט מתכונים של בצק עברו לי תחת הידיים. רציתי לומר לך שאחרי שניסיתי את שלך והוא הטוב ביותר שפגשתי אי פעם (ואני מדבר גם בשם הקליינטורה).
    תודה תודה תודה

  7. noam

    hi
    can i make the dough few hours before the baking? should i keep it in the fridge or something?

  8. הילה

    בטח, נשמר מעולה בכלי משומן ואטום היטב . יש להחזיר לטמפרטורת החדר לפני השימוש

  9. רינת

    מחר כורלי בת שלוש , כולנו בהכנות קדחתניות לחגיגת פיצה ענקית.. מליון טופינגס… ותכף נלוש הבצק הנל שכבר נוסה בהצלחה רבה , והעוגות ה8 שלך בתנור בתבנית הר שתהיה השמלה המסתובבת של הברבי שאתקע בתוכה.. בתקווה שלא תשקע ולא תצא כמו בתוך בוץ טובעני…. תודות הילה!

  10. תמי

    ניסיתי כבר הרבה מתכונים, גם מהספר, גם מהבלוג, בהצלחה מלאה. אבל הצלחה בהכנת פיצה, כבר מחייבת כתיבת תגובה. השתמשתי בקמח השמרים החדש של אוסם, רוטב לפיצה של חברת דה צ'קו, ותבנית לפיצה עם חורים. נסיון ראשון ביום שישי, הפקת לקחים (צריך לרדד את הפיצה על נייר אפיה ולהעביר אותה ביחד עם הנייר לתנור ולא לנסות להעביר אותה ישר לתבנית מהשיש…), וערב פיצות במוצ"ש, שכנראה הצליח כי הילדים שהגיעו וראו את הפיצה הראשונה על השולחן שאלו, מאין הזמנתי אותה.
    אז למי שלא מחבב התעסקות עם שמרים, קמח השמרים באמת עושה את מה שהוא מבטיח…

  11. מעין

    היי הילה
    קודם כל אצטרף לכל המחמאות ואציין כי כבר הפכתי למכורה לבלוג אחרי שניסיתי בהצלחה מסחררת את העוגיות קוקילידה, לחם שום שמרים ועוגת שיש שהתירו רושם רב על משפחת הבשלנים שלי 🙂 (ויש עוד רשימה ארוכה של מתכונים שממתינה במטבח:))
    את האמת שהמתכון הראשון שהכנתי היה של הפיצה והתוצאה יצאה טעימה אבל הבצק לא תפח בכלל:/(התפחתי שעה בחוץ), גם בפעם השנייה שניסיתי (התפחתי יום שלם במקרר) המצב היה גרוע עוד יותר. בשתי הפעמים השתמשתי ב2 כוסות קמח רגיל+2 כוסות קמח שיפון מלא. השמרים היו טריים (חבילה של שמרית+תוסף אפייה)..
    גם לאחר האפייה הפיצה לא תפחה כלל.
    אשמח לדעת היכן אני טועה
    תודה רבה רבה רבה
    מעין

    • הילה

      הי מעין
      ת ו ד ה

      אם נניח שהשמרים היו טריים אזי מדובר בקמח השיפון, שהוא קמח כבד מאד ומצריך כמות שמרים רבה יותר. אם מחליפים למלא, אני ממליצה בחום על קמח כוסמין שהוא עדין בטעם ובמרקם. חוץ מכך, אין סיבה שלא יתפח- זהו מתכון שעובד מעולה ונוסה מאות פעמים

      בהצלחה בניסיון הבא..

      • maayankal

        תודה רבה על התגובה המהירה ועל העזרה
        אין לי ספק שהמתכון מצויין, מבטיחה לנסות שוב ולעדכן
        תודה תודה תודה

  12. תמי

    הגעתי, כדי לכתוב שבחים. ואז אני רואה שלפני שנה, כתבתי בדיוק את מה שהתכוונתי שוב לכתוב. שכחתי לגמרי… בכל אופן שווה להגיד שוב, מתכון מנצח, תמיד מצליח, וכולם אוהבים, הגדולים והקטנים.

    • לי

      הי
      שאלה לגבי שמרית
      את רושמת שתיים וחצי כפיות שזה כמעט שקית שמרית מה שממש לא מסתדר בשקית שמרית של 50 ג יש הרבה יותר מ2.5 כפיות אשמח להבהרה בעיניין חוצצזה כל מה שניסיתי עד כה מוצלח וטעים תודה

      • הילה

        אני מודדת שתיים וחצי כפיות גדושות, שזה בערך 2 כפות וזה אמור להיות שקית שמרית
        אבל בכיף, תרגישי חופשי לפעול לפי מדידות מדויקות יותר

        בהצלחה!

  13. אילנית

    הי הילה, במידה ואני מעונינת להכין את הבצק מראש, האם אני מתפיחה בחוץ ואז שומרת במקרר או פשוט מכינה בצק ומתפיחה במקרר?

    • הילה

      מכינה, מכסה ושומרת במקרר. מוציאה שעה-שעתיים לפני בכדי לתת לבצק לחזור לטמפרטורת החדר ומשם ממשיכה לעיצוב והתפחה אחרונה
      בהצלחה

  14. חוה

    היי הילה אנחנו בדרך להכין את המתכון פיצה פעם ראשונה 🙂 האם ניתן להשתמש בקמח מלא או בקמח כוסמין במקום קמח לבן ויש לך רעיון איך ניתן להכין את הפיצה אם רוצים פיצה טבעונית?

    הבלוג מקסים!!!

    תודה,
    חוה

    • הילה

      תודה חוה!

      את יכולה להחליף את כל כמות הקמח בקמח כוסמין- אני מוצאת שמרקמו עדין יותר מהקמח המלא הרגיל. את המים יש לאזן לפי הצורך.
      אני לא מבינה בגבינות טבעוניות ולכן האופציה היחידה שיכולה להציע זה פיצה על גבי מצע רוטב אדום או פסטו עם ירקות ושמן-זית, תוך ויתור על הגבינה. אבל בטוחה שתוכלי למצוא רעיונות אחרים ברשת.

      בהצלחה!

  15. איריס

    הי הילה, בצק מדהים! כמו בטוסקנה….סוף סוף
    עשיתי נסיונות בתנור – אני בדילמה לגבי החום והזמנים. ניסיתי 230 מה שנראה לי לא מספיק כי הבצק לא השחים גם לא אחרי 12 דקות ( אם כי היה מוכן מבפנים) ואז העלתי ל240-250…..הגבינה מתה בתהליך. מה ממליצה?
    מה גם שהגבינה נמסה הרבה יותר מהר ממה שהבצק מספיק להשחים ….

    • הילה

      את אופה על אבן או בלי?

        • הילה

          אז במקרה הזה אין לי תשובות ברורות מכיון שאני אופה רק עם אבן. הייתי מחממת היטב את התנור (חום גבוה נחוץ) ואפילו את התבנית עצמה. מכינה את הפיצה על נייר אפיה ומחליקה אותה לתבנית החמה. אם הגבינה מתה בחום הגבוה, נסי לאפות בחלקו התחתון של התנור, כך התחתית תקבל חום חזק יותר מהחלק העליון.

  16. daphna

    כל כך חיכיתי להכין את הבצק הזה בשישי! והוא לא הצליח לי… יצאה פוקאצ'ה שטוחה ויבשה. משהו בה לא היה 'עסיסי' כמו שאני מכירה פוקאצ'ות..
    זה התחיל בהנחיה הראשונה: 1 שקית שמרים יבשים= 1/2 2 כפיות (שזה כמעט שוה לשקית שמרית)
    לא יודעת לאיזה שמרית הכוונה פה, אבל בשקית שאני קניתי בחנות יש הרבה יותר משתיים וחצי כפיות! אשמח להבין על איזה כמות מדובר בגרמים, כדי לנסות שוב…

    • הילה

      הי דפנה,
      שמרים יבשים הם אינם שמרית. הכנסי ל- sos שבראש הבלוג ותראי המרת יבשים לשמרי שמרית. המתכון הזה הוא אחד הותיקים והיותר משופשפים כאן ביסים, כך שאני מאמינה שכדאי לך לתת לו נסיון נוסף 🙂
      בהצלחה!

  17. לילו

    הי הילה, זו הפעם השלישית שאני מכינה את הפיצות לפי המתכון שלך, והפעם אף הכנתי את הבצק חצי אפוי לפי אחת ההמלצות – וחייבת לומר בהערכה רבה – שהן יצאו לי הכי טעים אי פעם. מתכון מדויק ונהדר ממש. אלף תודות.
    וכדי לסיים עם קצת אופטימיות, גם אני מחכה לשובה של הילה!

כתיבת תגובה